propatrian propatrian
625
BLOG

Audyt „smoleńskiej” b. Prokuratury Wojskowej. Cz.1: ACARS i telefon sat.

propatrian propatrian Katastrofa smoleńska Obserwuj temat Obserwuj notkę 2

 

28.01.2008

W samolocie prezydenta Lecha Kaczyńskiego zostanie zainstalowany telefon satelitarny. Od połowy lutego będą funkcjonować telefony satelitarne. Są już ostatnie uzgodnienia, związane z opłacaniem abonamentu i z włączeniem ich do użytkowania - powiedział w Radiu TOK FM płk Wiesław Grzegorzewski, rzecznik prasowy Dowództwa Sił Powietrznych. Do tej pory nie było właściwie żadnej możliwości przekazania prezydentowi pilnych i tajnych informacji podczas podróży lotniczej. W rządowym samolocie jest co prawda używane przez pilotów radio, ale działa ono na niezaszyfrowanych częstotliwościach. Komunikacja z prezydentem musi być natomiast potwierdzona odpowiednimi procedurami.  http://www.rp.pl/artykul/87785-Telefon-satelitarny-w-prezydenckim-samolocie.html

17 mar 08

W Moskwie zamontowano właśnie system łączności satelitarnej w samolocie Tu-154M należącym do polskiej floty rządowej. Według RMF FM, na montaż systemu w samolocie wydano 1,2 mln złotych. Już w trakcie testów okazało się, że system nie funkcjonuje poprawnie. Kiedy telefon traci łączność z jednym satelitą, automatycznie powinien łączyć się z innym, ale urządzenie zamiast łączyć się, wylogowuje się, co powoduje zerwanie połączenia. Nie wiadomo kiedy i jak da się naprawić awarię. http://wiadomosci.onet.pl/kraj/nowy-telefon-w-rzadowym-samolocie-nie-dziala/6c67p

10 kwietnia 2008

Prezydent Lech Kaczyński poleciał do Finlandii naprawionym rządowym samolotem Tu-154 z zainstalowanym systemem łączności satelitarnej. Jeszcze niedawno urządzenie zakłócało nawigację w maszynie. Jak informuje reporter RMF FM, usterkę naprawiono i podczas lotu żadnych niespodzianek nie było. Jak się dowiedzieliśmy, prezydent podczas podniebnej podróży do Finlandii nie skorzystał z satelitarnego telefonu. Urządzenie ma bardzo wiele funkcji: pozwala nie tylko na prowadzenie rozmów, umożliwia też wysyłanie i odbieranie faksów i daje dostęp do Internetu. Chociaż prezydent tych wszystkich dobrodziejstw jeszcze nie wypróbował, pilot maszyny zapewnił reportera RMF FM, że wszystko działa bez zarzutu. http://www.rmf24.pl/fakty/swiat/news-satelitarny-telefon-dziala-prezydencki-samolot-tez,nId,226917

13.05.2010

do tej pory strona polska nie dostała odpowiedzi na pytanie czy udało się odnaleźć  telefon satelitarny. Co stało się z aparatem? Wojskowi śledczy z Polski go nie mają, a prokurator generalny Andrzej Seremet przyznał w „Kropce nad i”, że nie wie gdzie urządzenie może być. Telefon satelitarny jest jednym z kluczowych dowodów w śledztwie i niewykluczone, że mają go Rosjanie. http://www.se.pl/wiadomosci/polska/telefon-satelitarny-z-tupolewa-zniknal-rozmawiali-_139196.html

14-05-2010

Na pokładzie Tu-154M, który rozbił się pod Smoleńskiem, był zwykły telefon satelitarny; nie było tam "tajnych kodów", urządzeń ani materiałów kryptograficznych - oświadczył w piątek płk Krzysztof Dusza, dyrektor gabinetu szefa Służby Kontrwywiadu Wojskowego.

Według dziennika "Washington Times" Rosjanie prawdopodobnie weszli w posiadanie tajnych kodów, których NATO używa do szyfrowania komunikacji satelitarnej. Gazeta podaje, że natychmiast po katastrofie kody musiały zostać zmienione. - Ale jeśli jednak rosyjskie służby specjalne były w stanie odzyskać karty kodowe telefonów satelitarnych, będą w stanie rozkodować teraz całą natowską komunikację sprzed katastrofy http://polska.newsweek.pl/skw--nie-tajne-kody--a-zwykly-telefon-satelitarny-w-tu-154,58439,1,1.html

18.09.2012

Dlaczego telefon satelitarny musiał zginąć?

Zapisy (depesze) systemu ACARS, jak uważają fachowcy, zapewne były znane 36. Specpułkowi rozformowanemu pospiesznie po katastrofie, po 66 latach istnienia. Znane były także innym służbom. Te zapisy mogą być jednym z koronnych dowodów w śledztwie w sprawie ustalenia przyczyn katastrofy. Dzięki systemowi ACARS można też jednoznacznie stwierdzić, czy możliwa była tzw. maskirowka, czyli opisywana przez niektórych blogerów wersja inscenizacji w Smoleńsku i podstawienia drugiego samolotu. Telefon analizując parametry lotu, musiał je zapisywać w wewnętrznej pamięci tak samo jak TAWS. Był więc czymś w rodzaju czarnej skrzynki http://niezalezna.pl/33003-acars-klucz-do-tajemnicy-smolenska

O systemie ACARS:

ACARS – system łączności (ziemia-samolot, samolot--ziemia) i niezależnego raportowania danych technicznych (minutaż startu i lądowania, praca silników, klap, podwozia itp.). Jest zintegrowany z system FMS (systemem zarządzania lotem, w skład którego wchodzi m.in. TAWS i GPWS). Dane pozyskiwane przez system ACARS są zapisywane (bez udziału pilota) automatycznie w bazie danych systemu i nie są manipulowalne (są przesyłane zdalnie). Te dane są wysyłane w odstępach 5-10 minut wraz z współrzędnymi geograficznymi. Dane te można także zapisywać drukiem (na pasku papieru). Tupolew 154M n/b 101 posiadał system ACARS (jego terminal jest widoczny na zdjęciach kokpitu zamieszczonych w raporcie MAK).  https://www.youtube.com/watch?v=mhd6OpwGws8#t=509 [od 2. do 9. minuty mat. wideo]

26 października 2013

[prokurator ppłk Wójcik :] w oparciu o posiadane przez WPO Warszawa dokumenty (wykaz połączeń oraz zapis dokonanego „zrzutu” danych z pamięci podręcznej urządzenia) obrazujące  połączenia z telefonu satelitarnego znajdującego się na pokładzie  http://wpolityce.pl/polityka/169516-odtajniona-rozmowa-braci-kaczynskich-o-korespondencji-z-npw-i-wpo-w-tej-sprawie

 

PROKURATURA WOJSKOWA PRZYZNAŁA, IŻ POSIADA ZAPIS PAMIĘCI SZERZEJ NIEZNANEJ „CZARNEJ SKRZYNKI” TUPOLEWA – CO SIĘ Z NIĄ STAŁO ?

propatrian
O mnie propatrian

http://noweczasy.salon24.pl/738866,tragedia-smolenska-katastrofa-przed-katastrofa-i-po-katastrofie http://noweczasy.salon24.pl/573148,archiwa-smolenskie-linki

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka